onsdag 9 mars 2011

Funderingar...

Klart man funderar o undrar över saker...
NU har jag gått o funderat över quiltning....
Man har ju hört talas om "quiltträsket" som så många
har fastnat i.
Min liknelse är :
först känns det som om man är ute o plockar hjortron på en myr...
så trasslar man in sig i snåren runtikring o sedan blir det som "kvicksand"
man bara sugs djupare o djupare in i den....
svårt att ta sig ur.
Men det lät ju nästan skrämmande  -
det ÄR inte så skrämmande  - det är ROLIGT.
Jisses - JAG - som alltid sagt att det där det kan jag aldrig lära mig....jag har inte tålamodet till det...
men nu när jag gjort lite olika saker så märker jag ju att det är inte så krångligt som jag föreställt mig -
visst - det är ju inte superenkelt heller -
mkt tekniker o mkt som man inte ska göra o ska göra - men ändå.
I det stora hela är det ju fantastiskt roligt.
Man kan ju göra såååå mkt med quilt.
Babykläder/tillbehör  har ju varit min "nisch" tidigare o är väl egentligen ännu.
Men lite kvilt med o utan  broderier är ju inte helt fel heller...
Mycket kvar att lära är det säkert - man blir ju aldrig fullärd...
Materiallära?
Nej men det finns ju kvilttyger o tyger i bomull.....någon större skillnad i kvalitet ?
Oftast ser det mest ut att var i mönster som skiljer...
MÅSTE man använda enbart kvilttyger? Kan man blanda o mixa kvaliteer hur som helst?
Materialåtgång - är också ett problem...vann ju ett mönster till en kvilt...på engelska  -
måtten står så konstigt o jag lär få fråga om hjälp med det...
typ fat quarter full bredd o annat som står....
Ja frågorna o funderingarna är många så det vore ju kul om det fanns ngnstans lite info till en "rookie".
Apropå google översätt - svar till Anonym - ja jag vet att jag brukar träla o trixa o greja o inte ge mig o du hade rätt förstås...
Trägen vinner!
Kramelikramisar alla o ta hand om er o varandra!!!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar